Canada-USA 2023

Uge 3 - 12/7-18/7

12/7 Arches national park

Vågnede kl. 7. Vores adgang til Arches var kl. 9. Vi kom i tøjet, fik solcreme på og fik spist morgenmad og gjort bilen klar til at kunne køre de 15 min. til Arches NP.

Kørte kl 9 og fik tanket på vejen, så vi var ved første stop i parken kl 9.45. Gik Park Ave trail frem og tilbage - 3 km. Mange flotte smalle klipper der kunne forestille meget forskelligt og satte fantasien i gang.

Kørte ad den lange vej igennem parken og holdt mange små stop på vejen for at tage billeder. Endte ved delicate arch hvor vi gik den korte sti til upper viewpoint. Det var for varmt at gå helt ud til buen.

Kørte et lille stykke og stoppede ved en parkerings-lomme for at smøre sandwich og spise frokost (ca kl. 13).

Kørte efter frokost til sand dunes arch hvor Bastian og jeg gik de 500m ind imellem klipper for at se den skjulte bue.

Kørte det sidste stykke ind i parken hvor vi alle gik de 800m til xxx arch som havde tabt et stort stykke klippe i 1940, så åbningen var blevet meget stor.

Vi kørte herefter hjem på campingpladsen og gik i poolen - ca kl 15.30. Spiste en is og tog et bad.

Tændte grillen og gik igang med aftensmaden kl ca 18.30 - svinemørbrad med bagte kartofler og grøn salat - alle var enige om, at det var bedste hjemmelavede måltid på turen indtil nu.

Ristede skumfiduser med chokolade og kiks (smores) og ungerne tog endnu en tur i poolen kl. 21.15 til de lukkede kl 22 (stadig 30 gr. selv om solen var gået ned).

Fik vasket op og hyggede i autocamperen med spil og snacks - gik i seng kl. 0.00.

13/7 Monument valley

Stod op kl 8. Heidi og jeg lavede morgenmad mens børnene sov længe.

Forlod pladsen kl. 10.30 og var fremme ved Hole n’’the rock kl. 11. Et “hus” sprængt ind i klippen af en dansker (Albert Christensen) i 1930’erne. Familien åbnede en diner i hulen sprængt i klippen i 1932. Albert åbnede og drev dineren i flere år mens han udbyggede hulen som blev til deres hjem. Albert døde i 1957 kun 53 år gammel og hans hustru Gladys åbnede i stedet en souvenir-butik på stedet og boede i hulen til sin død i 1974. Sønnen Hubert drev herefter stedet som en turist-attraktion

I år 2000 blev stedet overtaget af en anden dansker - Kjeld Erik Hansen - som tilføjede en lille zoo og solgte rundture i hjemmet.

Stedet blev solgt videre i april 2023 hvor fam. Hansen gik på pension.

Vi kørte videre kl. 13 og stoppede på en p-plads i Monticello og smurte en sandwich mens Johanna og Robert lavede nudler i bilen til frokost kl. 14. Indkøb i en velassorteret grocery store i Blanding kl. 15-16.

Herefter kørte vi direkte til Goulding RV Camp i Monument Valley hvor ungerne tog en hurtig dukkert i den indendørs pool.

Kl 18.40 havde vi bestilt en 2½ times sunset køretur i Monument Valley hvor vi så alle de flotte sand-klipper tæt på - og fik de navne indianerne havde givet dem - samt hvis de havde været med i en film, musikvideo eller reklame.  Vi synes dog det var sjovest selv at finde på figurerne til hvad de forestillede og give dem navne.

Hjemme kl 21.30 og spiste hurtige retter fra mikro-ovnen.

Kl 23 var vi klar til at gå i seng endnu engang trætte og mætte af oplevelser. I morgen går turen til Antelope Canyon og Page - og vi skal endnu engang sætte urene tilbage.

14/7 Antelope canyon og page

Stod op kl 7.30. Kom hurtigt i tøjet og fik morgenmad. Vi havde en tid til en guidet tur i Antelope canyon kl 11.45 lokal tid. En kørerur på 2 timer fra Monument valley - så vi skulle afsted senest afsted 9.30 for at kunne checke ind kl 11.

Kl. 11.30 var vi klar til at gå - og vi gik i en gruppe på 9 pers. med en guide ned i en fantastisk flot canyon. Solen gav nogle flotte motiver på væggene der var helt røde af sand-sten. Vi gik af en smal sti på ca en 1 kilometers længde hvor der engang imellem løb vand. Siderne var formet af vandet, så man kunne se de sider hvor vandet kom fra være meget fine og bløde, mens de var mere kantede og grove i den retning vandet løber ud. Efter 1 ½ times tur - med mange billeder og en guide der var god til at fortælle og hjælpe med at tage billeder, handlede vi en magnet og t-shirt i souvenir butikken.

Vi kørte det sidste stykke på 10 min til campingpladsen i page - hvor vi var fremme ca. kl. 14 lokal tid. Spiste et par smurte sandwich og gik i poolen.

Børnene nød det kolde vand og den varme spa og var ikke til at få op igen. Heidi og jeg satte imens vores lille overdækning foran autocamperen og satte et par maskiner vasketøj over.

Kl. 18 tog vi en Hawaii Shave ice på campingpladsen samt en ice strawberry lemon og boba (bubble) ice tea. Kæmpe “sne” is med sirup i forskellige smag og  farver (tiger blod, hawaii blue mv.).

Vi tog aftensmaden udenfor vognen (pasta med tomatsauce og kødboller med salat).

Nød at have fået en ekstra time tilbage ved at hygge i vognen med et mobilspil og kaffe/kage inden vi gik trætte i seng kl. 23.30

15/7 Page

Stod op kl. 8 - det var allerede 29c og for varmt til at sidde ude og spise. Blev i vognen med ac og spiste mens børnene endnu engang sov længe.

Vi kørte først ned til p-pladsen ved Lake Powell og gik til stranden. Bastian og Robert dyppede fødderne i vandet.  Vi kørte videre kl. 12.30, kørte over broen ved siden af Glen dæmningen og kiggede de 220m ned ad dæmningen.

Vi fortsatte videre til Wahwheap marina i Glen Canyon. Der var meget varmt og en masse husbåde liggende i et kæmpe havneanlæg til lystbåde på vandet. Fandt en enkelt butik og købte is i varmen. Børnene fik et lift tilbage til p-pladsen med en lille golf-vogn.

Klokken var efterhånden 14.15 og vi var blevet sultne. Spiste burger og salat på Jack in the box - Robert kunne næsten ikke spise op.

Besluttede os for at tage lidt shopping i Page og fik handlet sko, sandaler og badebukser. Bastian fik også købt sig et par solbriller.

Vi endte med at købe pizza fra Pizza hut med tilbage på campingpladsen hvor vi var kl 20.15

Vi gik en sidste gang i poolen kl 21.

Kl. 23.30 var vi endnu engang meget trætte og gik i seng.

16/7 Tur til grand canyon

Stod op kl 7.30. Pakkede stole ned og ryddede op i camperen. Satte en maskine vasketøj over og skar frugt til morgenmad. Børnene stod op kl 9.30.

Forlod pladsen kl. 11 og kørte forbi dollar tree hvor Johanna havde set nogle trøjer. Kørte herefter til Horseshoe Bend hvor vi gik en tur til kanten. Et hestesko formet forløb af Colorado floden.

Kørte mod Gran Canyon og stoppede efter en times tid på en p-plads for at spise frokost - rester fra Pizza Hut fra i aftes. Tankede og kørte herefter endnu halvanden time til første p-plads og udsigtspunkt ved øst-indgangen til Gran Canyon og så den storslåede udsigt og Desert view watchtower. Dog var det noget diset, så man kunne ikke se så langt i horisonten. Vi har efterfølgende læst, at skovbrande og røg fra fjerntliggende industriområder danner denne smog/dis i Grand canyon om sommeren. Vi så i øvrigt også røgen fra en kontrolleret skovbrand langt væk.

Rullede ind på pladsen kl 17.30 hvor vi koblede til og slog lejr (satte skygge-teltet op om borde-bænke sættet på vores plads).

Gik en tur på campingpladsen og mod Grand canyon, men nåede ikke kanten før vi vendte om og gik tilbage for at lave aftensmad.

Lavede kartoffelmos med kødsovs/grøntsagssovs og kål på panden. Mens vi sad og spiste kom pludselig en hjortemor med sine store dådyr unger (2-3 stk) ind på pladsen og begyndte at drikke af naboens soppebassin. Kæmpe dyr, som ikke var så lette at skræmme.

Gik trætte i seng kl. 23.

17/7 Grand canyon

Vågnede kl. 7.30. Heidi var blevet forkølet/ondt i halsen - formentlig af aircondition. Lavede kaffe og spiste morgenmad.

Heidi og jeg tog bussen til Bright Angel Lodge kl 8.30 mens børnene sov længe. Vi gik ad Rim trail til trail overlook viewpoint. Fantastisk flot udsigt over kløften og man kunne se Bright Angel Trail zigzagge ned ad bjergsiden til bunden af kløften.

Tog herefter bussen tilbage til trailer village kl. 11.20. Børnene sov stadig.

Fik børnene op og spise “morgenmad” mend Heidi og jeg tog en frokost-sandwich. Kl 13.30 var vi alle klar til at tage shuttle-bussen til visitors center. Da vi ankom til visitor center var det lukket (pga. personale-mangel). Vi gik derfor til Mather point og fortsatte ad Rim trail til Geology center hvor vi så en fin udstilling med detaljer og illustrationer af klippe-formationer/materiale med den 3500 mio år udvikling af Grand canyon.

Tog bussen tilbage til Market plaza/general store kl. 15.30 hvor vi købte en is og gik tilbage til campingpladsen.

Hjemme kl 16.30 hvor det begyndte at blæse op og blive overskyet. Vi slog overdækningen ned, da den var ved at blæse væk i vinden.

Der kom en lille byge og vi hyggede i vognen med film og snacks. Startede efterfølgende grillen og bagte de sidste kartofler og lavede de sidste rester i køleskabet. Endte med at grille skumfiduser (“smorse”)iknden vi vaskede op kl. 21.

Gik tidligt i seng for at kunne komme tidligt op (kl. 22).

18/7 Grand canyon og fødselsdag

Op kl 5.15 - spiste hurtigt morgenmad og pakkede taske med vand og müslibar. Robert og jeg tog bussen kl. 6.15, da Heidi havde det dårligt og Johanna og Bastian ikke kunne komme op.

Vi kørte til visitor center og skiftede bus for at køre til South Kaibab trail.

Robert og jeg gik vandreturen ned i kløften, til først ooh-ahh point (ca. 1,5 km) og derefter Ceder ridge (yderligere 1,5 km). Det var en meget flot tur - og heldigvis var det meste i skygge, da det var ca. 26c da vi startede, men 35c hvor vi vendte om. Det var en anstrengende opstigning med løst grus og sand-stier flere steder og stejl hældning. Vi havde masser af vand med og drak godt undervejs. Robert klarede turen flot - ca 1:15 time ud og samme hjem. Kl. 9.30 stod vi atter ved South Kaibab trailhead/busholdeplads og ventede på bussen.

Tilbage til camperen og lavede pandekager kl. 10.45, hvor de andre var ved at rydde op og pakke lidt ned. Vi var færdige med fødselsdags-“brunch” for Bastian ca. kl. 12.30. Han fik i gave et tilskud til de dyre Maui Jim solbriller han havde købt i Page et par dage før i fødselsdagsgave.

Vi tog alle shuttle-bussen mod Bright Angel trail kl 13 da vi havde en bord-reservation til frokost på Arizona steakhouse ved kanten, med flot udsigt over kløften. Vi fik en god fødselsdags-frokost med burger, sandwich og laks og gode desserter - cheesecake, chokolade fondant og applepie.

Bagefter gik vi i studio lookout som er et af de første huse bygget på kanten - nu en souvenir shop.  Vi så også Kobi studio som var det første hus bygget af nogle brødre i 1903 til deres film-studie/forretning.

Herefter gik vi ca 3 km ned ad Bright Angel trail til lower tunnel.

Var tilbage ved bussen ca. kl 18. Tog bussen tilbage til campingpladsen hvor vi var ca. kl 19.30.

Så var det tid til at pakke, så vi var klar til køreturen til LV og aflevering af RV i morgen. Fik også smurt en hurtig sandwich til aftensmad og lavet madpakker til morgenmad og frokost.

Vi gik trætte i seng kl 23.30 efter at have rengjort og gjort RV’en i stand og pakket alle vores ting ned. Endnu en dejlig (fødsels-) dag var slut.