Canada-USA 2023

Uge 2 - 5/7-11/7

5/7 Las vegas rv

Uret ringede kl 2 efter blot tre timers søvn. Vi skulle køre den lange tur til Seattle og forbi Hans og hente kufferter på vejen, samt krydse border control og aflevere udlejnings-bil. Alt forløb overraskende smertefrit - der var dog lang ventetid til check-in og sikkerhedskontrol i lufthavnen, men vi havde god tid.

Fremme i Las Vegas lufthavn kunne vi mærke varmen da vi gik fra flyet. Vi fik hurtigt vores fire kufferter og gik ud i 38gr varme - virkelig varmt!

Hans skrev for at fortælle at den 5. kuffert var dukket op på hans dørtrin - jeg prøver at få BA til at sende den hjem til DK.

Vi bestilte en Lyft (taxi) som var hurtigt fremme og blev kørt til Cruise america (CA) autocamper udlevering. Chaufføren synes det var behageligt køligt, da sidste uge havde budt på 50gr (122 fahrenheit)!

Selvom vi var fremme ved 13-tiden kunne vi først få udleveret bilen kl 16:45 (da der var mange udleveringer). Vi gik derfor til In-n-out burger som lå under 10 min derfra - men det var næsten ulideligt i varmen. Derefter gik vi i Walmart superstore ved siden af og begyndte at samle indkøb i en vogn som vi skulle bruge til turen. Gik tilbage til CA for at få udleveret vores RV. Vi fik tilbud om at få et sæt campingstole med til os alle 5 for prisen af 3 - $36 for hele turen - det takkede vi ja til.

Vi kørte til Walmart og gjorde de sidste indkøb færdige.

Nåede derefter akkurat at checke ind på campingpladsen i LV kl. 20:50 (som lukkede kl. 21). Fin plads til en enkelt nat. Pakkede ud, smurte en sandwich inden vi gik meget trætte i seng ved 23-tiden.

6/7 køretur til zion np

Stod op kl. 8. Det var allerede 28gr.

Spiste morgenmad, fik et bad og solcreme på.

Pakkede de sidste ting ud i vognen inden vi checkede ud kl. 11. Kørte et hurtigt stop i den lokale Walmart (efter køkkenrulle, solcreme og badetøj). Satte derefter kursen mod Zion.

Holdt frokost-stop. Kl. 14.

Opdagede at vi kørte ind i en ny tidszone og derfor mistede en time da vi kom til Utah - gjorde et stop mere for at proviantere til aftensmad.

Vi ankom til Zion kl. 19 lokal tid og kunne køre direkte ind til vores plads for at slå lejr. Meget smuk plads med udsigt op til bjergene hvor toppen blev lyst op af solen der var ved at gå ned

Et par amerikanere kom forbi og gav os deres baderinge, da de var på vej videre.

Fik lavet wraps med kødsauce, vaskede op og gik i seng kl. 23 - igen meget trætte.

7/7 zion np

Vågnede kl. 6:30 og opdagede vores lille overdækning samt stole var blæst omkuld. Det føltes næsten koldt udenfor(17gr). Vi samlede tingene og lagde os til at hvile. Stod op kl. 9.

Børnene ville gerne i vandet og prøve de baderinge vi havde fået, så vi gik et par hundrede meter op ad floden og blev sejlet ned ad floden til vores camper. Det gjorde vi nogle gange.

Det blev hurtigt meget varmt 30-32 gr. så det var for sent at bevæge sig ud på vandreture, vi spiste derfor frokost og blev i og omkring camperen med aircondition (AC).

Ved 17-tiden begyndte temperaturen at dale og vi begav os på tur ad watchman trail. Vi gik kun cirka halvvejs, da vi slet ikke havde fået nok vand med og børnene var meget trætte.

Tilbage ved RV ringede jeg endnu engang til BA som nu nægtede at gøre mere med vores bagage. De havde fejlagtigt leveret den sidste kuffert til Hans efter den aftalte dato (4/7) og det beklagede de - men kunne ikke gøre yderligere (jeg må have fat i FDM og forsikring for at høre om de kan hjælpe).

Vi spiste spaghetti og kødsovs til aftensmad og gik tidligt i seng - kl. 22.

8/7 Zion np

Vågnede kl. 3 ved at overdækningen endnu engang var blæst omkuld og skrabede op ad autocamperen. Vi gik ud og slog det sammen og gik tilbage i seng.

Stod op kl. 6 for at få morgenmad.

Kl. 8 var vi alle klar og gik til shuttle bussen. Vi kørte til The Grotto stop og gik ad West Rim Trail til scout outlook. En gåtur frem og tilbage på tre timers tid. Den var flot og til tider anstrengende - mange hårnålesving - men for det meste i dejlig skygge, da den gik i en kløft. Flot udsigt ud over dalen og de mange røde bjerge og floden - Virgin river der snor sig i dalen. Også en udsigt til Angels Landing hvor man kommer ud på en klippeafsats ad en meget smal bjerg/klatre-sti - den sprang vi over.

Mange tamme jordegern der var meget nærgående i håb om at få en godbid.

Vi gik tilbage og tog shuttlebussem fndnu et stop for at gå den lille tur til Weeping rock, hvor klippen altid “græder” (drypper med vand). Meget forfriskende!

Vi tog herefter hjem og spiste frokost ved 14-tiden.

Efter at have nydt aircondition i autocamperen sejlede vi et par ture ned ad Virgin river i vores baderingd - sjov natur-oplevelse!

Aftensmad og derefter nedpakning af lejren, da turen går videre til Bryce Canyon i morgen med ud-checkning kl. 11.

Trætte i seng kl 22.30

9/7 tur til bryce canyon

Stod op kl. 8.30. Spiste morgenmad, pakkede og tømte spildevand og fyldte frisk vand på RV’en. Var klar til at forlade parken kl 10.30. Købte en permit til at køre gennem. Zion-Mt. Carmel tunnellen og forlade parken ad rute 89 mod øst. Stoppede efter tunnellen og gik til Zion outlook pt. Flot udsigt for enden af turen!

Vi kørte ud af Zion og gjorde holdt i Mt. Carmel for at spise frokost på thunderbird diner - burger, sandwich og apple pie til dessert - lækkert.

Købte en hat og souvenir i gift-shop bagefter.

Tankede benzin og ville handle ind / men butikkerne er lukkede om søndagen.

Endte med at handle i Ruby’s Inn ved indgangen til Bryce Canyon NP. Vi fandt vores campsite som var dejligt placeret i skyggen i skoven og temperaturen var behagelige 24 gr.

Tog shuttle bussen til Sunset point og gik Navajo Loop trail ned og wall street op og så også Thors hammer hoodoo til sidst.

Gik forbi General store på vej hjem og så badefaciliteterne ($3 for et bad) og gik hjem og tændte bål og spiste grillede pølser.

Gik trætte i seng kl. 23. Endnu en begivenhedsfuld dag var slut.

10/7 Bryce canyon

For første gang lidt koldt om natten (ned til 12 gr). Vi brugte de vattæpper vi havde fået udleveret og lukkede vinduer og loftlemme om natten.

Stod op kl. 6.30 for at ringe til forsikring og rejsebureau vedr. kuffert-situationen - de kunne umiddelbart ikke hjælpe med den strandede kuffert.

Resten af familien vågnede langsomt og spiste morgenmad. Vi var alle vaskede og klar til at gå kl. 11.30.

Tog shuttle-bussen til Bryce point og påbegyndte gåturen af pee-ka-boo loop trail. Efter en halv time var børnene for trætte i varmen og døjede med de mange små fluer/insekter der kravlede og bed. Vi besluttede derfor at vende om og gå tilbage.

Vi tog shuttle-bussen til Inspiration point, hvor vi fik tisset af og gik ca 1,5  km på kanten (rim trail) til Sunset point. Herfra tog vi bussen tilbage til campingpladsen hvor vi smurte sandwich kl. 15.

På vej i shuttle-bussen fik vi forklaringen til hvorfor området hedder Bryce Canyon. En mand ved navn Bryce immigrerede fra Skotland for 100 år siden. Han var søn af nogle skibsbyggere og havde god viden om byggeri og ingeniør-faget. Da de lokale i Utah opdagede det, blev han sendt rundt mellem landsbyerne for at lære fra sig. Han bosatte sig ved denne Canyon hvor han hjalp med at bygge vand-forsyning og veje/infrastruktur. De lokale begyndte at benævne området som Bryce canyon - og det har hængt ved siden. Han boede her i øvrigt kun tre år, da hans kone ikke kunne tåle bjergluften - og de flyttede derfor til Arizona.

Lavede eftermiddagskaffe og hyggede på campingpladsen inden vi gik til General store og fandt lidt souvenir. Bastian fortsatte til Bryce Lodge mens vi andre lavede aftensmad - endnu engang pasta med tomatsovs.

Vi var færdige ved 20.30 tiden og pakkede ned, klar til at køre næste morgen.

Spillede brætspil og kortspil og gik i seng 22.30

11/7 Tur til moab

Stod op kl 7.30 og fik morgenmad - klar til tidlig afgang mod Moab. En køretur på 4,5 time. Vi skulle også forbi en Walmart og proviantere samt have frokost på vejen - så en lang tur foran os.

Temperaturen var igen nede på 12 gr i nat og 16 gr da vi stod op.

Kom afsted kl. 9.30

Kørte ad US89 ved meget skiftende farvede bjerge fra rød over brun, grå og grøn af forskellige mineraler. Fulgte Sevier river et langt stykke.

Fremme ved Walmart i Richfield kl 11.30

Kørte efterfølgende til en kombineret KFC og Taco Bell kl 14, hvor vi spiste burritos, tacos mv.

satte kursen mod Moab, hvor vi var fremme kl. 18. Der kom en lille regnsky på den sidste vej gennem Moab til campingpladsen og 30 regndråber på forruden - dejligt i den 36 gr varme. Vi pakkede hurtigt ud og skyndte os i poolen. Tog et tiltrængt bad (som ikke var muligt i Zion og Bryce) og gik igang med aftensmaden.

Kl 21 var vi færdige. Børnene tog opvasken inden vi hyggede med snacks og et spil kort og så på hovedet i seng kl.23.30