Canada-USA 2023

Uge 1 - 28/6-4/7

28/6 Afgang København

Op kl. 3 Taxi hentede kl 4.

I lufthavnen kl 04.30, hvor vi måtte vente til 05.30 før check-in åbnede.

Sad i flyet klar til planmæssig afgang kl 07.00, men over højttaleren blev meddelt, at vi måtte tilbage til gaten for at få løst et problem - flyvægtem var “out of trim”, så bagage skulle checkes.

Efter en ekstra time og 15 min sad vi igen klar til afgang (en ekstra kasse med post som flyet havde med, var angiveligt blevet overset og vi skulle have mere brændstof på flyet før vi lettede).

I Heathrow skulle vi vente på at komme til gate (da andet fly stod i vejen) og vi blev derfor endnu 20 min forsinket.

Da vi oprindelig kun havde 1 time og 50 min til flyskift, måtte vi nu løbe igennem Heathrow lufthavn. Selvom afgang og ankomst var fra samme terminal, skulle vi stadig igennem endnu et sikkerhedscheck, med gennemlysning af bagage og væsker ud af tasker mv. Vi skulle herefter vente på et shuttle-tog for at blive kørt til gate-området. Vi nåede kun flyet med et hængende hår - og var glade for at kunne sætte os i fly-sæderne <PYH>

Børnene brugte meget tid med underholdnings-skærmen på flyet (alt i nye film, spil, musik - og ikke mindst fly-kortet som kunne vises på mange spændende måder).

28/6 ankomst seattle - tacoma og vancouver

I Seattle brugte vi meget tid i lufthavnen, da vores indcheckede bagage ikke var med flyet og vi skulle melde det savnet (British Airways var dog opmærksomme på kufferterne så de skulle blive sendt med et af de følgende fly fra Heathrow).

Efter yderligere en time med at få udleveret bilen, satte vi kursen mod Surrey.

Trætte ankom vi til Hans og Kate klokken lidt i 18 lokal tid (klokken i Danmark var nu 3 om natten). Dejligt gensyn og vi fik vist sovepladser og det praktiske.

Lidt at drikke på terrassen og derefter pasta med kødsovs - dejligt med “rigtig mad” som Robert sagde.

Vi gik en kort tur på skov-stien ud af området og fik set det lokale bolig-kvarter og lokaliseret os lidt. Vi gik tilbage til huset for at kunne komme i seng - ca kl 21 lokal tid (6 om morgenen i DK)

29/6 steveston

Vågnede kl 04.30 og prøvede at sove lidt mere - stod op kl. 06.00 for at gå i bad.

Morgenmad med boller/brød, pålæg og frugt kl 08.30. Vi lagde ny plan for dagen og tog i Walmart for at shoppe tøj, sko og badartikler. Vi fandt ingen sko i Walmart og tog derfor i Mark’s hvor både Bastian og Robert fandt sko. Endte i London drugstore for at købe shampoo og creme.

Tilbage til huset for at hente Hans hvorfra vi kørte til Steveston for at spise på fiskerestaurant ved vandet. Dejlig Laks - børnene fik fish and chips.

Vi havde ikke tid til museet, men kørte tilbage for at hvile og vente en time før vi kørte til golfklubben og spiste dejlig aftensmad (Tenderloin, halibut/helleflynder og dessert).

30/6 Vancouver

Vågnede igen kl 4.30, men sov videre til kl. 07.00 hvor jeg stod op, vaskede mig og vi var klar til bacon og æg kl. 08.30.

Kørte med Hans (Kate blev hjemme) ind til Vancouver centrum hvor vi så den olympiske plads, udsigten op til Grouse Mountain og gik tur i Gastown. Fik igen shoppet t-skirts, bukser mv.

Vi kørte til Stanley park og så Totempælene, Brockton point og udsigten til North og West Vancouver samt Lions gate bridge og ned til Capilano river.

Vi havde ikke fået frokost og da drengene var meget sultne, satte vi dem af ved en Subway og samlede dem op igen da de havde købt ind.

Hjemme igen hos Hans kl. 16.50 hvor Hans satte flæskesteg over og vi kørte ind til et stort supermarked for at hente bestilte laksefilletter til grill-arrangementet hos AM dagen efter. Købte også en tlf. oplader på turen.

Hjemme spiste vi traditionel dansk flæskesteg (uden svær) med kartoffelmos og grøntsager - og gravy samt ostesauce. Det smagte godt! Fik en lækker jordbær/rabarber-tærte til dessert.

Kl 21 kørte Hans og jeg i lufthavnen for at hente kufferter. Desværre var kun en enkelt kuffert ankommet som Air Canada ikke kunne udlevere.

Vi kom derfor hjem kl 23 med uforrettet sag. Gik i seng kl 24.

1/7 Canada day

Stod op kl. 07.00 efter at have vågnet kl 05.30.

Spiste morgenmad med brød, syltetøj, ost, kødpålæg og frugt. Pakkede færdig efter morgenmad og kørte til White rock for at gå en tur på strandpromenaden. Der var mange handlende i små telte langs promenaden. Vi gik rask til for at nå til selve white rock stenen (som var lidt skuffende, da det var en stor hvid-malet sten - Hans fortæller dog, at stenen oprindelig er hvid af mineraler, men er blevet vandaliseret af graffitti og derfor overmalet af flere omgange). Efter at have købt en nøglering af en af de handlende tog vi videre for at handle benzin og efterfølgende et stop i Walmart for at købe tøj og sæbeboble-pistoler til børnene.

Vi skyndte os hjem for at nå lidt frokost hos Hans - med sild på franskbrød og snaps til.

Vi kørte herefter (kl. 14) til Anne-Marie. Vi var fremme lidt over 15. Nick, Amanda og deres tre børn var deres sammen med AM og Murray - Payton, Clare og Colby. Nick skulle på aftenarbejde og derfor kørte de tidligt. Vi nåede at få taget et familie-foto af hele familien. Vi fik nogle store stykker lækre hjemme-grillet Canada laks med tilbehør. Efter maden kørte Kate og Hans og vi pakkede ud.

Efter planen skulle vi have været på besøg hos Graeme og Alana den efterfølgende dag, men vi fik besked om, at hendes vand var gået - så vi måtte ændre planer. Vi brugte derfor lidt tid på at søge efter muligheder (da mange naturparker kræver reservation). Vi planlage en tur til nærliggende Ronable Lake.

Vi gik en aftentur til hidden falls og fandt en Geo-cache på vejen - dog manglede en pen så vik fik ikke registreret os - det må blive næste gang.

Vi tog en hurtig runde kroket i haven inden vi gik i seng.

2/7 Ronable lake

Startede dagen med at sove helt til 08.30.

Efter morgenmad pakkede vi bilen til en strandtur så vi kunne være tidligt fremme ved Ronable lake.

Vi fandt et sted ved søen og lagde tæpper og vores ting inden vi gik turen rundt (ca 4 km).

Kom tilbage og tog lidt medbragt kolde drikke i solen. Herefter en tur i vandet. Der var lavet en fin sand-strand på bredden, men ca. 5 meter ude blev det afløst af meget tang på bunden. Vejret var dejligt (28gr?) og vandet dejlig svalt.

Vi kørte hjem for at spise frokost på terrassen.

Efter frokost var det tid til endnu en indkøbs-tur. Vi havde endnu ikke fået vores bagage, så vi tog i Marks for at handle bukser (Levis’), shirts, sokker mv. Tog videre til super store hvor vi fik mad, juice , myggespray mv. og jeg købte en barbermaskine. Endelig i Sport Chek hvor Bastian købte sko.

Hjemme fik vi tacos med tilbehør til aftensmad. Stadig intet nyt om Alanas fødsel eller vores kufferter. Vi købte billetter til Grouse mountain og Capilano suspension bridge. Tog endnu et hurtigt spil kroket inden vi gik tidligt i seng (kl. 22).

3/7 grouse mountain og capilano

Dagen startede tidligt - op kl. 7. Vi skulle senest afsted kl. 8.30. På vej til Grouse mountain ringede en kurér som ville være fremme hos Hans med 3 af vores kufferter indenfor 5 min. Fik bekræftelse fra Hans indenfor en halv time, at 3 tasker var modtaget.

Igen en solrig dag var i gang - vi tog liften op til området efter at have parkeret bilen. Der var ikke overfyldt - dejligt. Så Grizzly bjørnene - Coola og Grinder. Herefter hørte vi lidt om ugler - og så lumberjack show. Dejligt “plat” med mange punchlines mellem de to lumberjack duelanter. Vi spiste herefter et par dyre burgere på terrassen med god udsigt. Så efterfølgende fugle-show med Bald eagle, kreker (tårnfalk) og flere ørne og falke inden vi til sidst tog stoleliften helt til toppen og fik en fantastisk udsigt over Vancouver og området omkring - vi kunne se til USA.

Tog liftene ned igen, da vi havde reserveret tid i Capilano suspension bridge parken til kl. 15. Vi nåede det lige akurat. Parken var heller ikke her overfyldt (som vi havde planlagt det). En fin og lærerig park om regnskov og natur - og selvfølgelig en sjov tur over den lange hængebro og klippe stien (cliff trail) der hang på bjergsiden.

Vi kørte den direkte vej hjem og lavede hotdogs på grillen. Endnu engang det faste ritual med et slag kroket inden sengetid - der var gået sport i det.

Som det sidste pakkede vi kajakkerne på taget af bilen til næste dag inden vi gik meget trætte i seng

4/7 pitt lake

Vi stod op kl. 7:00. Spiste morgenmad og lavede sandwich til turen på Pitt Lake.

Robert og Murray kørte kajakkerne derop og fik udleveret kanoerne kl. 9. Vi andre skulle have mad mv. klar og kom kl. 9.50. Kl. 10 var vi alle på vandet og sejlede over Pitt lake og op ad en af de utallige vandløb (creeks) - meget varmt (sikkert 25gr)

Ca. Kl. 12 var vi fremme på campingpladsen for enden af vandløbet hvor vi spiste frokost.

Efter frokost gik vi mod Wideon creek og vandfald. Børnene blev hurtigt trætte af at gå i varmen, så vi stoppede på halvvejen for at dyppe fødderne i floden.

AM, Johanna og Robert blev siddende lidt for derefter at gå tilbage til kanoerne, mens vi andre fortsatte til vandfaldet. Turen var meget flot - inde i en regnskov, men også udfordrende da det gik stejlt op og derefter ned.

Vandfaldet var dog meget flot og alle dyppede tæerne og vi tog mange billeder.

På vej tilbage var tidevandet vendt, så det var utroligt lavvande og vi blev nødt til at trække kanoerne over et par enkelte steder.

Tilbage i Maple Ridge kontaktede jeg BA som omdirigerer de sidste to kufferter til LV. Hans ringede dog efterfølgende og berettede at han havde modtaget endnu en kuffert, så vi nu har 4 af 5 kufferter.

Til aften får vi lækre oksebøffer og kyllingefileter.

Går “tidligt” i seng (kl. 23) da vi skal op kl. 2 i nat for at køre i lufthavnen (flyet afgår 09.45 fra Seattle og vi skal forbi Hans på vejen).

En dejlig ferie i Vancouver er slut!